Blog: Onze rouwauto in beeld

Mag ik u even voorstellen aan onze mooie rouwauto? Hij is zilvergrijs van kleur met een zwart vinyl dak. Het is van oorsprong een Amerikaanse personenauto van het merk Chrysler die, zoals de meeste personenauto`s, omgebouwd worden tot rouwauto.

Wist u dat de eerste rouwauto in Nederland een normale lijkkoets was? Een achterlader op grote houten wielen en ijzeren banden. Onder de bok van de koetsier werd een elektromotor met diverse accu`s aangebracht. Je zag dit niet omdat het vaak was afgedekt met een groot kleed. Het zag er volgens ooggetuigen nogal vreemd uit: “Waar zijn de paarden?”

De eerste autofabrikant die een rouwauto bouwde was van het merk Spyker. In 1912 reed hij voor het eerst op de Nederlandse wegen, maar werd alleen gebruikt voor ritten buiten de grote steden. In de stad werd nog steeds gebruik gemaakt van koets en paarden. De oudste rouwauto die op kenteken stond tot 2018 was een T-Ford. Deze rouwauto was onderdeel van de Den Hartogh Collectie. In 2018 is dit prachtige exemplaar helaas verkocht en geëxporteerd.

Door de jaren heen zijn er diverse fabrikanten geweest die rouwauto`s produceerden of onderdelen als chassis en motoren leverden. Tegenwoordig worden er geen rouwauto’s meer geproduceerd door automerken zelf. Ze maken wel het chassis en leveren deze aan carrosseriebedrijven en die bouwen de auto om tot rouwauto. Er komt een tussenwand achter de bestuurdersstoel en een vlakke vloer op de plek van de achterbank en bagageruimte. De meeste auto`s worden ook langer gemaakt.

Onze rouwauto heeft ook een aantal verbouwingen ondergaan, maar is niet verlengd omdat er genoeg ruimte was voor het plaatsen van een uitvaartkist. Onder de vlakke vloer bevindt zich bergruimte waar wij een rijdende baar en koeling kunnen bergen. De vlakke vloer is net als een lade uitschuifbaar en voorzien van geleiderollen, zodat een kist rustig en geleidelijk in de auto geschoven kan worden.

Wat zijn de taken van mij als chauffeur? En welke bijzonderheden kent een rouwauto nog meer? Hou onze socials in de gaten, ik vertel u binnenkort graag meer…

Anne